Skip to main content
24 February 2025 07:49

Η Gen Z δεν είναι αρκετά εξοικειωμένη με την AI

Πρόσφατη έκθεση της EY, “How can we upskill Gen Z as fast as we train AI?”, που εκπονήθηκε με την υποστήριξη της Microsoft και της TeachAI, αναδεικνύει ένα κρίσιμο ζήτημα: Η Gen Z, παρότι μεγαλώνει με την τεχνολογία ως αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς της, δεν είναι απαραίτητα τόσο εξοικειωμένη με την τεχνητή νοημοσύνη όσο μπορεί να πιστεύουμε.

Μέσα από ερωτήσεις τύπου κουίζ, η έκθεση εξετάζει τις δεξιότητες περισσότερων από 5.000 νέων από 16 χώρες και αναδεικνύει ότι, ενώ η Gen Ζ κατανοεί σε ποιες περιπτώσεις μπορεί η AI να είναι χρήσιμη και να έχει πρακτική εφαρμογή, συχνά υπερεκτιμά τις ικανότητές της στη χρήση και αξιολόγησή της. Ειδικότερα, η κριτική ικανότητα των νέων να εντοπίζουν τα όρια και τις αδυναμίες της AI, αποδεικνύεται περιορισμένη.

Η έρευνα αποκαλύπτει ότι η Gen Z έχει ενσωματώσει την τεχνητή νοημοσύνη στην καθημερινότητά της, αλλά με σημαντικές διαφοροποιήσεις στο επίπεδο χρήσης. Συγκεκριμένα, το 61% προσαρμόζουν τη χρήση της AI ανάλογα με τις προσωπικές ή επαγγελματικές ανάγκες τους, το 15% την αξιοποιούν με μεγάλη συχνότητα, ενώ το 24% τη χρησιμοποιούν σπάνια ή καθόλου.

Όσον αφορά το επίπεδο δεξιοτήτων, η Gen Z κατανοεί καλά τις βασικές χρήσεις της AI, με το 69% να αναγνωρίζουν τις καθημερινές εφαρμογές της. Ωστόσο, φαίνεται πως είναι λιγότερο σίγουροι για την εξοικείωσή τους με τη σύνταξη αποτελεσματικών prompts (56%), ενώ μόλις το 44% δηλώνουν ότι μπορούν να αναγνωρίσουν πότε τα συστήματα AI ενδέχεται να δημιουργούν ή να παρουσιάζουν λανθασμένα δεδομένα και ψευδείς πληροφορίες.

Από την άλλη πλευρά, είναι ενθαρρυντικό ότι οι συμμετέχοντες αναγνωρίζουν τη σημασία, τόσο των τεχνικών δεξιοτήτων (hard skills), όσο και των soft skills που απαιτούνται για τη σωστή και αποτελεσματική χρήση της AI. Έτσι, η δημιουργικότητα και η περιέργεια θεωρούνται από τη Gen Z ως οι σημαντικότερες δεξιότητες (52%), ενώ ακολουθούν η κριτική σκέψη (47%) και ο προγραμματισμός (46%). Από τη μία πλευρά, οι νέοι αναγνωρίζουν ότι η AI μπορεί να εξοικονομήσει χρόνο, να διευκολύνει την ανάλυση μεγάλου όγκου δεδομένων και να μειώσει τα ανθρώπινα λάθη. Την ίδια στιγμή, όμως, εκφράζουν ανησυχίες για τις κοινωνικές επιπτώσεις της, όπως η αύξηση της ανεργίας, ο περιορισμός της ανθρώπινης μάθησης και δημιουργικότητας, καθώς και η διάδοση ψευδών πληροφοριών.

Το 42% των συμμετεχόντων πιστεύουν ότι οι εκπαιδευτικοί αποθαρρύνουν τη χρήση της AI για ορισμένες διεργασίες, ενώ μόνο το 15% δηλώνουν ότι οι εργοδότες τους ακολουθούν παρόμοια προσέγγιση. Αυτό πιθανώς αντανακλά τις ανησυχίες των εκπαιδευτικών για τη λογοκλοπή και την υπερβολική εξάρτηση των μαθητών από την τεχνολογία, καθώς προσπαθούν να ισορροπήσουν ανάμεσα στην προετοιμασία των νέων για την αγορά εργασίας και στην ανάπτυξη ουσιαστικών δεξιοτήτων.

Τα ευρήματα δείχνουν, επίσης, ότι τόσο οι εκπαιδευτικοί, όσο και οι επιχειρήσεις, προσπαθούν συνεχώς να συμβαδίσουν με την ταχύτατη εξέλιξη της AI. Παρά τις προκλήσεις, η έκθεση προτείνει τρόπους με τους οποίους οι επιχειρήσεις μπορούν να βοηθήσουν στη γεφύρωση του χάσματος γνώσεων γύρω από την AI για τη Gen Z. Η γενιά αυτή, τείνει να βλέπει την AI με αισιοδοξία, ωστόσο συχνά υπερεκτιμά την ικανότητά της να την αξιολογεί κριτικά και να τη χρησιμοποιεί με τον βέλτιστο τρόπο. Αυτό προσφέρει στις επιχειρήσεις μια μοναδική ευκαιρία να επανεξετάσουν τις στρατηγικές τους για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ηλικιακά νεότερου ανθρώπινου κεφαλαίου τους.

ΤΕΥΧΟΣ 680

ΑΛΛΑ ΑΡΘΡΑ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Επισκόπηση απορρήτου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie ώστε να μπορούμε να σας παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήστη. Οι πληροφορίες cookie αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησης σας και εκτελούν λειτουργίες όπως η ανάγνωση σας όταν επιστρέφετε στον ιστότοπο μας και η βοήθεια της ομάδας μας να κατανοήσει ποιες ενότητες του ιστοτόπου θεωρείτε πιο ενδιαφέρουσες και χρήσιμες.