LATEST
Επιφυλακτικοί δηλώνουν οι Έλληνες καταναλωτές

Σε κλίμα επιφυλακής φαίνεται να κινούνται οι Έλληνες καταναλωτές, με τις καθημερινές τους δαπάνες να παρουσιάζουν σημαντική πτώση, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Plum. Τον Ιούνιο, η μέση δαπάνη ανά χρήστη μειώθηκε αισθητά σε βασικές κατηγορίες εξόδων, ακολουθώντας μια ευρύτερη τάση περιορισμού και αλλαγής προτεραιοτήτων ενόψει καλοκαιριού. Τις μεγαλύτερες μηνιαίες μειώσεις (σε σύγκριση με τον Μάιο) σημείωσαν οι κατηγορίες Προσωπικής Φροντίδας και Γυμναστικής (-50%), Εστίασης (-50%) και Ένδυσης και Αξεσουάρ (-45%), καταδεικνύοντας καθαρά την απομάκρυνση από προαιρετικές δαπάνες. Σημαντική ήταν και η μείωση στους Λογαριασμούς (-41%), ενώ οι κατηγορίες Σούπερ Μάρκετ (-4%) και Μεταφορές (-23%) κατέγραψαν ηπιότερες πτωτικές τάσεις, όλα μαζί αποτυπώνουν μια ευρύτερη προσπάθεια των νοικοκυριών να περιορίσουν τον προϋπολογισμό τους.
Καθώς ο πληθωρισμός φαίνεται να έχει κορυφωθεί, ορισμένες μειώσεις στις δαπάνες ενδέχεται να αντανακλούν την αποκλιμάκωση των τιμών. Ωστόσο, η σταθερή υποχώρηση της κατανάλωσης αναδεικνύει και μια πιο συνειδητή, προσεκτική στάση των καταναλωτών απέναντι στον προϋπολογισμό τους.
Ένα από τα πιο ξεκάθαρα μηνύματα στα δεδομένα είναι η σταθερή μείωση στη δαπάνη για Εξόδους και Εστίαση, η οποία υποχώρησε κατά -50% σε μηνιαία βάση τον Ιούνιο. Η συγκεκριμένη κατηγορία καταγράφει πλέον πέντε συνεχόμενους μήνες πτώσης, υποδεικνύοντας ότι τα γεύματα εκτός σπιτιού ίσως είναι από τις πρώτες πολυτέλειες που εγκαταλείπονται όταν εντείνεται η πίεση. Παρόμοια πορεία ακολούθησαν και οι δαπάνες για Διασκέδαση (-14%) και Προσωπική Φροντίδα (-50%), παρά τα εποχικά υψηλά που είχαν καταγραφεί την άνοιξη.
Σε αντίθεση με προηγούμενες περιόδους, όπου οι περικοπές αφορούσαν κυρίως μη αναγκαίες δαπάνες, τα στοιχεία της Plum για τον Ιούνιο δείχνουν ξεκάθαρα πως ακόμη και βασικές κατηγορίες, όπως σούπερ μάρκετ, λογαριασμοί και μεταφορές, πλήττονται. Οι Έλληνες καταναλωτές φαίνεται να κάνουν επαναξιολόγηση ακόμη και των καθημερινών τους συνηθειών.