TM_854

6 1|12|2025 #854 Η νέα μελέτη της Deloitte , μ ε τίτλο “AI ROI: The paradox of rising investment and elusive returns” δείχνει ότι, ενώ οι οργανισμοί επενδύουν μαζικά στην τε- χνητή νοημοσύνη, τα οικονομικά οφέ- λη καθυστερούν να αποτυπωθούν και παραμένουν δύσκολο να απομονωθούν από άλλες επιχειρησιακές μεταβλητές. Η έρευνα, που βασίζεται σε απαντήσεις από 1.854 ανώτατα στελέχη από την Ευ- ρώπη και τη Μέση Ανατολή και σε 24 εις βάθος συνεντεύξεις, δείχνει ότι σε μία στις δέκα επιχειρήσεις ο CEO έχει πλέον την κύρια ευθύνη για τη στρατηγική AI, ενώ όλο και περισσότεροι οργανισμοί αντιλαμβάνονται το AI όχι απλώς ως τε- χνολογική αναβάθμιση, αλλά ως στρα- τηγική επιταγή που επανακαθορίζει το επιχειρησιακό τους μοντέλο. Σύμφωνα με τα ευρήματα: • 85% των οργανισμών αύξησαν τις επεν- δύσεις τους στο AI το τελευταίο έτος, ενώ 91% σκοπεύουν να τις αυξήσουν εκ νέου μέσα στους επόμενους 12 μήνες. • Παρόλα αυτά, η απόδοση επένδυσης (ROI) σε μια τυπική εφαρμογή AI επιτυγ- χάνεται συνήθως μέσα σε 2 έως 4 χρόνια, έναντι μόλις 7-12 μηνών για άλλες τεχνο- λογικές επενδύσεις. • Μόνο 6% των οργανισμών πέτυχαν απόδοση μέσα σε λιγότερο από ένα έτος, ενώ μόλις 13% είδαν αποτέλεσμα εντός 12 μηνών. Η Deloitte αναγνωρίζει δύο κύριους τύ- πους AI εφαρμογών: • Το Generative AI, που δημιουργεί νέο περιεχόμενο (κείμενο, κώδικα, εικόνες) βάσει υπαρχόντων δεδομένων, παρου- σιάζει ταχύτερη απόδοση: 15% των ορ- γανισμών ήδη καταγράφουν μετρήσιμα αποτελέσματα, ενώ 38% αναμένουν ROI μέσα σε έναν χρόνο. • Το Agentic AI, που βασίζεται σε αυτόνο- μα συστήματα και σύνθετες διαδικασί- ες με ελάχιστη ανθρώπινη παρέμβαση, απαιτεί περισσότερο χρόνο και πολυ- πλοκότητα: Μόνο 10% των επιχειρήσεων βλέπουν σήμερα ουσιαστική απόδοση, ενώ οι περισσότερες προσδοκούν απο- τελέσματα μέσα στα επόμενα 1 έως 5 χρόνια. Σε έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς της ψηφι- ακής οικονομίας εξελίσσεται η ψηφιακή ταυτότητα. Νέα έρευνα τη ς Juniper Research δ είχνει ότι η παγκόσμια αγορά ψηφιακής ταυτότητας θα αυξηθεί από 51 δισ. δολάρια το 2025 σε πάνω από 80 δισ. δολάρια το 2030, καταγράφοντας ρυθμό ανάπτυ- ξης 56% μέσα σε πέντε χρόνια. Η έκρηξη αυτή οφείλεται σε δύο καθοριστικούς παράγοντες: στην ενίσχυση των κανονιστικών απαιτήσεων για ασφαλή ψη- φιακή ταυτοποίηση και στην τεχνολογική ωρίμανση λύσεων, όπως οι ψηφιακές άδειες οδήγησης και τα ψηφιακά ταξιδιωτικά έγγραφα. Η αυστηρότερη ρύθμιση της ταυτοποίησης και η υι- οθέτηση υβριδικών συστημάτων οδηγούν σε 56% ανάπτυξη. Η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται στο επίκεντρο των εξελίξεων με την υλοποίηση του EU Digital Identity Wallet (EUDI), ενός ενιαί- ου ψηφιακού πορτοφολιού ταυτότητας, που όλα τα κράτη - μέλη αναμένεται να έχουν θέσει σε λειτουργία έως το τέλος του 2026. Το EUDI θεωρείται καταλύτης για τη διαμόρφωση ενός κοινού ευρωπαϊκού προτύπου ταυτοποίησης, με υψηλό βαθμό διαλει- τουργικότητας μεταξύ δημοσίων και ιδιωτικών υπηρεσιών. Η έρευνα της Juniper Research επισημαίνει ότι η υβριδοποίηση των διαπιστευτηρίων, δηλαδή η ταυτόχρονη ύπαρξη ψηφιακής και φυσικής μορφής, λειτουργεί ως βασικός μοχλός υιοθέτη- σης. Επειδή για πολλούς πολίτες η ψηφιακή ταυτότητα αποτε- λεί νέο και άγνωστο πεδίο, η δυνατότητα επιλογής και σταδια- κής εξοικείωσης αυξάνει την αποδοχή. Όπως σημειώνει η εταιρεία: «Η επιτυχία δεν εξαρτάται μόνο από την τεχνολογία, αλλά από την προσβασιμότητα και τη σαφή ενημέρωση για το πώς λειτουργούν τα συστήματα». Σύμφωνα με την Juniper Research, η τυποποίηση της ψηφιακής υποδομής που φέρνει το EUDI, θα βελτιώσει δραστικά τον βαθμό συμβα- τότητας και αξιοπιστίας των ψηφιακών ταυτοτήτων. Παράλλη- λα, η παγκόσμια τάση για mobile identity solutions – όπως οι ψηφιακές άδειες οδήγησης που ήδη δοκιμάζονται σε ΗΠΑ, Κα- ναδά και Σκανδιναβία – ενισχύει τη δυναμική του κλάδου. Τα ευρήματα της νέας έρευνας της Deloitte για το AI ROI Η αγορά ψηφιακής κάρτας θα αυξηθεί έως το 2030

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE3Njcz