TM_767

4 9|7|2025 #767 Η αγορά ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα μπαίνει σε νέα φάση, καθώς μέσα στον Ιούλιο αναμένεται να ανοίξει ο τέταρτος κύκλος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», φέρνοντας νέα δεδομένα για χιλιάδες καταναλωτές και επιχειρήσεις. Σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στόχος είναι η καταβολή των επιδοτήσεων να γίνεται εντός διμήνου από την αίτηση, ενώ η έναρξη του νέου κύκλου «Κινούμαι Ηλεκτρικά IV» τοποθε‑ τείται έως τις 15 Ιουλίου 2025, με τη δη‑ μοσίευση της σχετικής ΚΥΑ και την επα‑ ναλειτουργία της πλατφόρμας. Η βασική επιδότηση για την αγορά νέου, αμιγώς ηλεκτρικού Ι.Χ. φτάνει έως τα 3.000 ευρώ, με επιπλέον 1.500 ευρώ για την απόσυρ‑ ση παλαιού οχήματος. Παραμένει σταθε‑ ρό το ανώτατο όριο καθαρής αξίας στα 50.000 ευρώ, γεγονός που καθιστά επιλέ‑ ξιμα πολλά οχήματα μεσαίας κατηγορίας, όπως το Fiat 500e ή το Peugeot e‑208, αποκλείοντας όμως πιο ακριβά μοντέλα, όπως το Tesla Model Y ή το BMW iX1. Το νέο πρόγραμμα έρχεται σε μια συγκυ‑ ρία έντονης ανόδου της ηλεκτροκίνησης με τον αριθμό των ηλεκτρικών οχημά‑ των να αυξάνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια. Αν και το μερίδιο παραμένει σε μονοψήφια επίπεδα, ο στόλος έχει διπλασιαστεί ετησίως. Το 2019 κυκλοφο‑ ρούσαν μόλις 190 ηλεκτρικά οχήματα, το 2022 ο αριθμός ξεπέρασε τα 6.130, ενώ το 2024 έφτασε στα 21.216. Μόλις το πρώτο πεντάμηνο του 2025 τα ηλεκτρι‑ κά οχήματα έχουν ήδη φτάσει τα 24.274. Το πρόγραμμα προσφέρει επίσης μπό‑ νους για ευάλωτες και ειδικές ομάδες πληθυσμού: 1.000 ευρώ επιπλέον για άτομα με αναπηρία, 500 ευρώ για νέους έως 29 ετών, 1.000 ευρώ για πολύτεκνες οικογένειες και αντίστοιχο μπόνους για επιχειρήσεις σε νησιά. Η ενίσχυση επε‑ κτείνεται και σε ηλεκτρικά φορτηγάκια έως 3,5 τόνους, microcars, ηλεκτρικά πο‑ δήλατα και αμαξίδια ΑμεΑ, όχι όμως σε ηλεκτρικά πατίνια, τα οποία εξαιρούνται από τον νέο κύκλο. Έναρξη νέου κύκλου «Κινούμαι Ηλεκτρικά IV» Σύμφωνα με τη ν Spartan Security Greece , τα τελευταία χρό‑ νια, η τεχνητή νοημοσύνη έχει εισβάλει δυναμικά στη καθημε‑ ρινότητά μας, μεταμορφώνοντας ριζικά τον τρόπο που επικοι‑ νωνούμε και σκεφτόμαστε. Από τις έξυπνες αναζητήσεις και τις αυτόματες μεταφράσεις μέχρι τις εφαρμογές στην ιατρική διά‑ γνωση, τη βιομηχανία και την ψυχαγωγία, οι δυνατότητές της μοιάζουν ανεξάντλητες και εντυπωσιακές. Ωστόσο, πίσω από την «έξυπνη» αυτή τεχνολογία, κρύβεται ένα περιβαλλοντικό αποτύπωμα που σπάνια συζητιέται και αξίζει να το γνωρίζου‑ με. Η τεχνητή νοημοσύνη, όπως και κάθε μεγάλη τεχνολογική πρόοδος, συνοδεύεται από ένα σημαντικό περιβαλλοντικό κό‑ στος. Ένα κόστος που, αν δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα, μπορεί να αντισταθμίσει τα οφέλη της. Η εκπαίδευση και η λειτουργία των μεγάλων μοντέλων AI απαι‑ τούν τεράστιες υπολογιστικές υποδομές, με χιλιάδες servers που καταναλώνουν ενέργεια 24 ώρες το 24ωρο. Μάλιστα, πολ‑ λές φορές αυτή η ενέργεια προέρχεται από μη ανανεώσιμες πηγές, επιβαρύνοντας το περιβάλλον με εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Έρευνες έχουν δείξει ότι η εκπαίδευση ενός μόνο μεγάλου γλωσσικού μοντέλου μπορεί να καταναλώσει τόση ενέργεια όσο πέντε αυτοκίνητα σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής και της χρήσης τους. Επιπλέον, η συνεχής λειτουργία τέτοιων συστημάτων, όπως οι online AI υπηρεσίες, προσθέτει καθημερινά νέα ποσά ενέργειας στο ήδη βεβαρημένο ενεργειακό αποτύπωμα του ψηφιακού κόσμου. Πέρα από την ενέργεια, τα Data Centers που φιλοξενούν τις υποδομές AI χρειάζονται και μεγάλες ποσότητες νερού για την ψύξη των servers. Κατά τους θερινούς μήνες ή σε περιοχές με ξηρό κλίμα, αυτή η κατανάλωση μπορεί να οδηγήσει σε ανι‑ σορροπίες στα τοπικά οικοσυστήματα, προκαλώντας πίεση σε ήδη επιβαρυμένα υδρολογικά αποθέματα. Κάθε φορά που χρησιμοποιούμε μια εφαρμογή AI, από ένα chatbot μέχρι ένα εργαλείο δημιουργίας εικόνων, ενεργοποιού‑ με ισχυρούς servers που καταναλώνουν ενέργεια και φυσικούς πόρους. Ενώ η εμπειρία για τον χρήστη φαίνεται «άυλη», οι υπο‑ λογιστικές διεργασίες πίσω από τις υπηρεσίες αυτές αφήνουν σημαντικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της τεχνητής νοημοσύνης

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE3Njcz