TM_746

8 10|6|2025 #746 Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού, η Kaspersky δ ημοσίευσε την ετήσια έκθεσή της σχετικά με τα ψηφι- ακά ενδιαφέροντα των παιδιών. Η ανά- λυση, που εξετάζει την περίοδο από τον Μάιο του 2024 έως τον Απρίλιο του 2025, αποκαλύπτει το αυξημένο ενδια- φέρον για τα chatbots που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη, τη ραγδαία άνοδο ιταλικών brainrot memes, όπως το «tralalero tralala», και την αυξανόμενη δημοτικότητα του Sprunki, ενός παιχνι- διού που συνδυάζει μουσική και ρυθμό. Το YouTube παραμένει η πιο δημοφιλής εφαρμογή μεταξύ των παιδιών παγκο- σμίως, ενώ το WhatsApp ξεπέρασε το TikTok στη δεύτερη θέση. Στον σημερινό διασυνδεδεμένο κόσμο, τα παιδιά ασχολούνται με την ψηφια- κή τεχνολογία περισσότερο από ποτέ. Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι τα παιδιά ηλικίας 8-10 ετών περνούν κατά μέσο όρο έξι ώρες ημερησίως σε οθό- νες, ενώ οι έφηβοι (ηλικίας 11-14 ετών) κατά μέσο όρο περίπου εννέα ώρες ημερησίως. Με ένα τόσο σημαντικό μέρος της ζωής τους να διαδραματίζε- ται διαδικτυακά, καθίσταται ιδιαίτερα σημαντικό για τους γονείς να κατανοή- σουν τι τραβάει την προσοχή των παιδι- ών τους στον ψηφιακό χώρο τι αναζη- τούν, ποιες πλατφόρμες χρησιμοποιούν και ποιες τάσεις επηρεάζουν τα ενδια- φέροντα και τη συμπεριφορά τους. Κάθε χρόνο, νέες ψηφιακές τάσεις δι- αμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά εξερευνούν τον κόσμο. Στη φετινή έκθεση, η Kaspersky διαπίστω- σε μια αύξηση του ενδιαφέροντος για τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης. Ενώ καμία εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης δεν εμφανιζόταν στις 20 πιο συχνά χρη- σιμοποιούμενες εφαρμογές τη χρονική περίοδο 2023-2024, το «Character.AI» μπήκε τώρα στη λίστα, δείχνοντας ότι τα παιδιά δεν χρησιμοποιούν απλώς την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά την ενσωμα- τώνουν ενεργά στην ψηφιακή τους ζωή. Περισσότερο από το 7,5% όλων των ερωτημάτων αναζήτησης αφορούσαν chatbots AI, με επικεφαλής γνωστά ονό- ματα, όπως το ChatGPT, το Gemini και κυρίως το Character.AI, μια πλατφόρμα που επιτρέπει στους χρήστες να δημι- ουργούν ή να αλληλεπιδρούν με bots που μιμούνται φανταστικούς ή πραγμα- τικούς χαρακτήρες. Αυτό σηματοδοτεί μια απότομη αύξηση σε σχέση με πέ- ρυσι: Στην έκθεση 2023-2024, τα ερω- τήματα σχετικά με την ΤΝ αποτελούσαν μόλις το 3,19% όλων των αναζητήσεων, ενώ φέτος αυξήθηκαν περισσότερο από δύο φορές. Ωστόσο, δεν είναι όλες οι αλληλεπιδρά- σεις με chatbots χωρίς ρίσκο. Ορισμένα bots ενδέχεται να εκθέσουν τα παιδιά σε συναισθηματικά φορτισμένο περιεχόμε- νο, παραπληροφόρηση ή θεματολογία ακατάλληλη για την ηλικία τους, ειδικά όταν έχουν δημιουργηθεί από άλλους χρήστες ή τα έχουν επεξεργαστεί άλλοι χρήστες. Δεδομένου ότι αυτές οι πλατ- φόρμες βασίζονται συχνά σε περιεχό- μενο που παράγεται από χρήστες και ενδέχεται να μην διαθέτουν αυστηρό σύστημα εποπτείας, είναι ζωτικής ση- μασίας να υπάρχει ανοιχτός διάλογος με τα παιδιά για το πώς χρησιμοποιούν τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης μέσω εγκατάστασης ψηφιακών εφαρμογών γονικού ελέγχου που βοηθούν τις οικο- γένειες να είναι ενήμερες, ενεργά εμπλε- κόμενες και προστατευμένες. Η πιο συνηθισμένη διαδικτυακή δρα- στηριότητα μεταξύ των παιδιών ήταν η αναζήτηση στο Google για streaming πλατφόρμες – σχεδόν το 18% όλων των ερωτημάτων σχετίζονταν με την παρα- κολούθηση βίντεο. Όπως είναι αναμε- νόμενο, το YouTube παραμένει η σαφώς αγαπημένη εφαρμογή Android, με αύ- ξηση από 28,13% σε 29,77% κατά το τε- λευταίο έτος. Το WhatsApp ανέβηκε στη δεύτερη θέση με 14,72%, ξεπερνώντας το TikTok (12,76%), ενώ το Snapchat και το Facebook συνέχισαν να υποχωρούν. Αυτή η αλλαγή μπορεί να αντανακλά τις εξελισσόμενες συνήθειες επικοινωνίας. Τα παιδιά χρησιμοποιούν όλο και πιο συ- χνά εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων για να μοιράζονται συνδέσμους, memes και σύντομα βίντεο με φίλους. Αυξημένο το ενδιαφέρον των παιδιών για το AI

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE3Njcz