TM_735

2 23|5|2025 #735 Σε πλατφόρμες κοινωνικών μέσων όπως το TikTok και το Instagram, η διάδοση των deepfakes, μαζί με τις δυνατότητές τους για πρόκληση ζημιάς, μπορεί να είναι ιδιαίτερα ανησυχη- τική. Ερευνητές της ESET σ τη Λατινική Αμερική εντόπισαν πρό- σφατα μια εκστρατεία στις συγκεκριμένες πλατφόρμες, όπου avatar που δημιουργήθηκαν με τεχνητή νοημοσύνη παρουσι- άζονταν ως γυναικολόγοι, διαιτολόγοι και άλλοι επαγγελματίες υγείας, με σκοπό την προώθηση συμπληρωμάτων και προϊό- ντων ευεξίας. Τα εν λόγω βίντεο, συχνά εξαιρετικά καλοφτιαγ- μένα και πειστικά, εμφανίζονταν ως ιατρικές συμβουλές, πα- ραπλανώντας ανυποψίαστους χρήστες και πείθοντάς τους να προβούν σε αμφιλεγόμενες και δυνητικά επικίνδυνες αγορές. Κάθε βίντεο ακολουθεί ένα παρόμοιο μοτίβο: ένα ομιλούν avatar, συνήθως τοποθετημένο σε μια γωνία της οθόνης, προσφέρει συμβουλές για την υγεία ή την ομορφιά. Οι προ- τάσεις παρουσιάζονται με ύφος επιστημονικής αυθεντίας και βασίζονται κυρίως σε «φυσικές» θεραπείες, καθοδηγώντας έμμεσα τους θεατές προς συγκεκριμένα προϊόντα προς πώ- ληση. Υποδυόμενα τον ρόλο του ειδικού, αυτά τα deepfake avatars εκμεταλλεύονται την εμπιστοσύνη του κοινού στο ιατρικό λειτούργημα για να ενισχύσουν τις πωλήσεις μια τα- κτική τόσο ανήθικη όσο και αποτελεσματική. Σε μία περίπτωση, ένας «γιατρός» διαφημίζει ένα «φυσικό εκχύλισμα» ως ανώτερη εναλλακτική λύση του Ozempic, του γνωστού φαρμάκου που χρησιμοποιείται για την απώ- λεια βάρους. Το βίντεο υπόσχεται θεαματικά αποτελέσματα και παραπέμπει σε μια σελίδα του Amazon, όπου το προϊόν περιγράφεται απλώς ως «σταγόνες χαλάρωσης» ή «βοηθή- ματα κατά του οιδήματος» χωρίς καμία απολύτως σχέση με τα υπερβολικά οφέλη που διαφημίζονται. Άλλα βίντεο προ- ωθούν μη εγκεκριμένα φάρμακα ή ψευδείς θεραπείες για σο- βαρές ασθένειες, και μερικές φορές μάλιστα χρησιμοποιούν παραποιημένες εικόνες ή βίντεο γνωστών γιατρών. Τα βίντεο αυτά δημιουργούνται με νόμιμα εργαλεία τεχνη- τής νοημοσύνης, τα οποία επιτρέπουν σε οποιονδήποτε να ανεβάσει σύντομο υλικό και να το μετατρέψει σε ένα προσεγ- μένο avatar. Αν και αυτή η τεχνολογία αποτελεί ευκαιρία για influencers που επιθυμούν να επεκτείνουν την παρουσία τους στο διαδίκτυο, ταυτόχρονα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την προώθηση παραπλανητικών ισχυρισμών και την εξαπάτηση του κοινού. Με άλλα λόγια, ένα εργαλείο Marketing μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε μέσο διάδοσης ψευδών ειδήσεων. Οι συνέπειες μπορεί να είναι πολύ σοβαρές, καθώς αυτά τα deepfakes έχουν τη δυνατότητα να διαβρώσουν την εμπι- στοσύνη στις διαδικτυακές συμβουλές υγείας, προωθώντας επιβλαβείς «θεραπείες» και καθυστερώντας την κατάλληλη ιατρική φροντίδα. Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη γίνεται όλο και πιο προσιτή, ο εντοπισμός απομιμήσεων όπως τα deepfake βίντεο κα- θίσταται ολοένα και πιο δύσκολος, ακόμη και για άτομα με τεχνολογική κατάρτιση. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα σημά- δια που μπορούν να σας βοηθήσουν να τα αναγνωρίσετε όπως ο ατελής συγχρονισμός χειλιών με τον ήχο ή εκφράσεις προσώπου που φαίνονται άκαμπτες και αφύσικες, οι οπτικές δυσλειτουργίες, όπως θολές άκρες ή ξαφνικές αλλαγές στον φωτισμό, συχνά προδίδουν την τεχνητή φύση του βίντεο, η ρομποτική ή υπερβολικά γυαλισμένη φωνή αποτελεί επίσης ένδειξη παραποίησης. Πρέπει να ελέγξετε τον λογαριασμό που δημοσίευσε το περιεχόμενο, να προσέξετε υπερβολι- κούς ισχυρισμούς, όπως «θαυματουργές θεραπείες», «εγγυη- μένα αποτελέσματα» ή «οι γιατροί μισούν αυτό το τέχνασμα» ειδικά όταν δεν συνοδεύονται από αξιόπιστες πηγές και να επαληθεύετε πάντα τους ισχυρισμούς μέσω έγκυρων ιατρι- κών ή επιστημονικών πηγών, να αποφεύγετε το διαμοιρασμό ύποπτου περιεχομένου και να αναφέρετε παραπλανητικά βί- ντεο στην πλατφόρμα όπου τα εντοπίζετε. Deepfake βίντεο προωθούν ψεύτικες θεραπείες

RkJQdWJsaXNoZXIy NjE3Njcz